Muistiinpanoja kirjallisilta löytöretkiltä. Tuulen vietävänä, mutta päättäväisesti matkalla tuntemattomille maille. Teosesittelyjä ja ajatuksia interaktiivisesta kirjallisuudesta.

Haetko interaktiivista luettavaa? Selaa linkkipankin valikoimaa
    Tilaa lokiotsikot RSS-syötteenä, sähköpostiisi tai Twitteriin

Vuorovaikutuksen tavat interaktiivisessa kirjallisuudessa

Linkkipankissa olen luokitellut teokset tavanomaisten kielen ja lajin lisäksi vuorovaikutuksen tavan ja kehitysalustan mukaan – nehän ovat interaktiivisen kirjallisuuden kannalta yhtä oleellisia. Luullakseni termit ja nimet selittävät itse itsensä ihan hyvin, mutta toisaalta ne voivat herättää kysymyksiä. Mitä tarkoitetaan esimerkiksi hypertekstillä omana itsenäisenä vuorovaikutuksen tapanaan tai miksi syväkirja on luokiteltu kehitysalustaksi, vaikka se ei ole kirjoittamiseen tarkoitettu ohjelma tai sidottu johonkin tiettyyn muotoon?

Lue koko merkintä

Aito ja epäaito historiallisuus

Historiallisen fiktion ongelma on siinä, että sitä kirjoitetaan nykyajassa. Ongelma koskee autenttisuutta: sisällön, tyylin ja muodon ajanmukaisuutta. Historiallisen fiktion rajaksi määritellään yleensä viisikymmentä vuotta eli tarinan tapahtuma-ajan tulisi olla vähintään viisikymmentä vuotta kirjoittamishetkeä edeltävä, nyt siis vuosi 1965 tai varhaisempi. Tällöin kirjoittaja on voinut aivan hyvin itse elää kyseisenä aikana. Itse laittaisin rajan kuitenkin sadan vuoden taakse ja edellyttäisin, ettei kirjoittaja ole itse elänyt kyseisenä aikana. Tässä ymmärrän historiallisen fiktion juuri niin ja kommentoin sitä.

Lue koko merkintä

Valveunta syväkirjaksi: Ihmiskuva kerronnassa

Puuttuuko Valveunelta juoni? Sitä voisi kutsua elämäntarinaksi. Se on kollaasi, johon yhtenäisyyttä ei luo juoni, vaan assosiaatio. Kuva päähenkilöstä ja tämän elämästä tarkentuu vähä vähältä, ja siinä mielessä se muistuttaa palapeliä. Muodostuva kuva ei välttämättä ole eheä, mutta toivon, että se on elävä.

Lue koko merkintä

Valveunta syväkirjaksi: Varaslähtöjä

Olen aloittanut Valveunen kirjoittamisen taas uudelleen. Uudelleen myös uuden version merkityksessä. Nyt lähestyn materiaalia suoraviivaisemmin – haarautumisten jälkeen polut palaavat yhteen aina jonkin matkan päästä –, kun alun perin olin jakamassa koko käsikirjoituksen heti alussa kolmeen tarinalinjaan, jotka yhdistyisivät vasta lopussa. Se ei kuitenkaan tarkoita, että valinnoista olisi tullut merkityksettömiä.

Lue koko merkintä

Parkour / free running kirjoittamistyylinä

Parkour on luova, mutta perustaltaan yllättävän kurinalainen liikuntalaji, joka syntyi 1980-luvun lopulla Ranskassa erään ystäväporukan yhteisestä eetoksesta. Vähitellen siitä kasvoi maailmanlaajuinen ilmiö. Wikipedian mukaan parkourissa pyritään liikkumaan mahdollisimman nopeasti ja tehokkaasti paikasta A paikkaan B tavoitellen samalla "innovatiivista ja katkeamatonta sulavaa liikettä". Parkourin rinnalla puhutaan myös free runningista, jolla on paljon yhteistä parkourin kanssa, mutta siinä keskitytään enemmän yksittäisiin liikeratoihin kuin etenemiseen. Näyttäviä liikeratoja kutsutaan "tempuiksi".

Lue koko merkintä

Näytä lisää merkintöjä