Muistiinpanoja kirjallisilta löytöretkiltä. Tuulen vietävänä, mutta päättäväisesti matkalla tuntemattomille maille. Teosesittelyjä ja ajatuksia interaktiivisesta kirjallisuudesta.

Haetko interaktiivista luettavaa? Selaa linkkipankin valikoimaa
    Tilaa lokiotsikot RSS-syötteenä, sähköpostiisi tai Twitteriin

Näyttävä valitse-oma-seikkailusi potenssiin kolme

Italialainen uusi pelistudio Curtel Games työstää valitse-oma-seikkailusi-pohjalta visual novelia, jonka mainostetaan sisältävän 1700 erilaista tarinaa ja 40 erilaista loppua. The Ballad Singerissä lukija ohjaa vuoronperään neljää eri sankaria; yhden menehdyttyä toinen jatkaa. Jokainen sankari jättää teoksen fantasiamaailmaan oman jälkensä, joka vaikuttaa seuraavien sankareiden mahdollisuuksiin. Tarinaa voi "kirjoittaa" myös yhdessä kaverin kanssa vuorotellen. Tällä hetkellä projektille kerätään Kickstarter-joukkorahoitusta.

The Ballad Singer: book

KUVA: The Ballad Singer ilmestyy ainakin englanniksi ja italiaksi. Tekstikatkelmat vaikuttavat varsin pitkiltä. Teoksessa on kunnon tarinankerronnan tuntu.

Teoksen esittelyssä viitataan raflaavasti kaaosteoriaan, neuroverkkoihin ja domino-järjestelmään. Täydellinen maailmasimulaatio The Ballad Singer tuskin kuitenkaan on – pohjimmiltaan se on mekaaninen, tai ainakin algoritmiin perustuva, ja tarinan muodostumisen voisi periaatteessa esittää yksinkertaisen, joskin hyvin laajan pensasmaisen haarautumisen avulla. Uutta teosmuotoa ei siis ole keksitty, vaan vanhaa vain pumpataan entistä isommaksi.

The Ballad Singer: plot tree

The Ballad Singer kuulostaa kuitenkin lupaavalta ja mielenkiintoiselta jopa pelinä. Siinä määrin, että epäilyttää, kaatuuko se omaan mahdottomuuteensa kuin klassinen spekulaatio hyperromaanista, joka haarautuu loputtomiin. No tuskin, sillä kehitystyö tuntuu jo olevan pitkällä ja joukkorahoitusta haetaan vasta tuotannon loppupuolella. Ja hyvältä näyttää: se on kerännyt tavoitesummasta yli 30 % jo parin ensimmäisen päivän aikana Kickstarterissa. Tekijät kertovat paikallisen median antaneen hyvää tukea, ja Italiasta löytyy ymmärrystä ja markkinaa visual noveleille jo entuudesta.

Iso osa rahoista menee grafiikkaan, johon todella näyttää panostetun samoin kuin orkestraaliseen musiikkiin. "Realistinen" fantasiakuvitus on korkeatasoista. Animaatiot on toteutettu säästeliäästi mutta tyylikkäästi. Tekstisisällöt pamahtavat esiin vanhan pölyisen kirjan muodossa.

The Ballad Singer: forest

Minulle The Ballad Singeristä tulee heti mieleen Inklen Sorcery-sarja sekä pikku löytö internetin syövereistä, Age of Fable. Sorceryissä haarautuminen on kuitenkin huomattavasti hillitympää ja tapahtuu lautapelin kaltaisella kartalla. Age of Fable itse asiassa räjäyttää tarinamahdollisuudet lukemattomien erilaisten sankarien kautta. Siinä on roolipeleistä tuttu hahmostatistiikka, joka yhdessä nopanheiton kanssa luo monia mahdollisuuksia. Age of Fabelin mekaniikka on kuitenkin varsin yksinkertainen. Siinä lukijan tekemien valintojen, oman hahmon ominaisuuksien ja tapahtumien lopputulosten arpomisen vaikutus on hyvin rajattua eikä lukija voi muuttaa tarinamaailmaa, vaan hän voi ainoastaan vaikuttaa omiin yksittäisiin kokemuksiinsa siitä.

Miten Ballad Singerin erilaiset tarinaversiot oikein kootaan? Tätä ei paljasteta. Se voi olla tarinapalasten yhdistämiseen perustuvaa kuten taannoin lokikirjassa esittelemässäni Ice-Boundissa, jossa avainsanojen avulla yhdistellään yksittäisiä tekstikatkelmia yhtenäiseksi tarinaksi.

The Ballad Singerin on määrä ilmestyä joskus vuoden 2018 loppupuolella. Minä ainakin odotan mielenkiinnolla, mitä tästä loistokkaasti kääritystä paketista tarinatasolla paljastuu. Katso teoksen esittelyvideo YouTubesta.