Muistiinpanoja kirjallisilta löytöretkiltä. Tuulen vietävänä, mutta päättäväisesti matkalla tuntemattomille maille. Teosesittelyjä ja ajatuksia interaktiivisesta kirjallisuudesta.

Haetko interaktiivista luettavaa? Selaa linkkipankin valikoimaa
    Tilaa lokiotsikot RSS-syötteenä, sähköpostiisi tai Twitteriin

Valinnat osa 2: Depression Quest, mahdottomia valintoja

Zoe Quinnin Depression Quest ei nimensä mukaisesti sijoitu elämän valoisalle puolelle, ja kaiken lisäksi se on saanut paljon negatiivista kritiikkiä ja joutunut, tekijänsä myötä, osalliseksi laajalle levinneeseen, ikävään jupakkaan. Interaktiivisena fiktiona se on kuitenkin huomion arvoinen paristakin syystä.

Depression Quest ilmestyi ensimmäisen kerran helmikuussa 2013, ja se on tehty interaktiivisen fiktion kirjoittamiseen tarkoitetulla Twinellä, jolla syntyvät yhtä hyvin dynaamiset hypertekstit kuin valitse-oma-seikkailutkin. Depression Quest edustaa lähinnä jälkimmäistä. Se tarjoaa lukijan eteen valintoja, jotka koskevat päähenkilön toimintaa ja reaktioita eri tilanteissa.

Masennus, siinä kaikki

Lukija asetetaan reilun kaksikymppisen, masennuksesta kärsivän henkilön asemaan. Hänen sukupuoltaan ei kerrota, ei nimeä, eikä tarkemmin työtä tai elinympäristöäkään. Päähenkilö määrittyy kokonaan depression kautta; koko tarina koskee masennuksen ilmentymiä ja kehitystä. Yhtäkään hymyn tai ilonhetkeä se ei tarjoa. Tyyli on varsin asiallinen ja toteava, ja kaikki on arkista, tavanomaistakin. Se tuntuu viestivän, että masennuksesta kärsivä henkilö voi olla kuka hyvänsä.

Valinnat tienä toipumiseen

Valinnoillaan lukija voi johtaa päähenkilön yhteen viidestä eri loppuvaihtoehdosta. Huonot valinnat johtavat huonoon lopputulokseen. Hengeltään Depression Quest tuntuu kuitenkin toiveikkaalta, ja tarkoitus on mitä ilmeisimmin osoittaa, mikä tekee selviämisen ja toipumisen mahdolliseksi. Depression Questiä on jopa käytetty terapian välineenä. Tämä on paitsi vakava aihe, Depression Questin dokumentaarisuus saa myös kaunokirjallisen annin kommentoimisen tuntumaan sopimattomalta.

Valinnat päähenkilön tilan kuvaajina

Erityistä Depression Questin valintatilanteissa on, että osa vaihtoehdoista näkyy yliviivattuina ja samalla ne ovat mahdottomia valita. Yliviivattuja vaihtoehtoja on sitä enemmän, mitä syvemmälle masennukseen päähenkilö vajoaa. Poissuljettujen valintojen kautta masentuneen henkilön mentaalinen ja emotionaalinen tila välittyy lukijalle. Vaihtoehdot, jotka voisivat tuoda positiivisen muutoksen, yksinkertaisesti ovat mahdottomia. Mahdottomien valintojen näyttäminen lukijalle sopii kerronnallisena keinona loistavasti käsiteltävään aiheeseen.

Depression Quest: mother

Kun äiti ei ymmärrä. Mahdottomat valinnat yliviivattuina punaisella, mahdolliset ovat sinisellä. Harmaalla taustalla päähenkilön yleinen tilanne.

Kehno peli vai peli laisinkaan?

"Pelinä" Depression Quest kommentoi pelien pinnallisuutta ja todellisuuspakoisuutta. Se ei ole varsinaisesti viihdettä, ja sellaisessa peliportaalissa kuin Steam se on enemmän kuin outo lintu.

Interaktiivisen fiktion tuominen pelien yhteyteen ja nimeäminen peliksi on kaksipiippuinen juttu. Toisaalta se voi edistää interaktiivisen fiktion tunnettavuutta ja lukemista, toisaalta pelien vahva multimediallisuus ja interaktiivisuus saavat tekstiin perustuvan fiktion näyttämään samoilla mittapuilla kehnolta.

Ääni ja teksti käyvät yksiin

Depression Questissä on vain vähän visuaalisia elementtejä, mutta se yhdistää merkityksellisesti tekstiä ja ääntä. Taustamusiikki ei mieltä ylennä, mutta se tuntuu toimivan muunakin kuin pelkkänä tunnelman ylläpitäjänä. Muutokset siinä eivät kuitenkaan olleet selviä, enkä aivan hahmottanut, millä tavoin ne heijastelivat käsillä olevaa tekstikohtaa.

Musiikin ja äänimaisemien yhdistäminen tekstiin voi olla hyvinkin kehityskelpoinen alue digitaalisessa kirjallisuudessa. Verrattuna grafiikkaan se on myös toteutettavissa edullisesti ilman, että se välttämättä alentaisi häiritsevässä määrin teoksen laatua.

Saatavuus

Depression Quest on pelattavissa/luettavissa ilmaiseksi verkossa tai Steamin kautta. Tekijät ottavat vastaan vapaaehtoisia lahjoituksia.

P.S. Mitä alussa mainittuun, yhä vellovaan jupakkaan tulee, en ole enkä kai haluakaan olla siitä hyvin perillä. On vaikea hahmottaa, mistä oikeastaan on kyse. Vastikään Suomen pelinkehittäjätkin katsoivat aiheelliseksi määritellä kantansa asiaan sanomatta tarkalleen, mihin. Hashtagilla #gamergate voi päästä suoraan myrskyn silmään.

LISÄTTY LINKKIPANKKIIN: DEPRESSION QUEST (ZOE QUINN)

blog comments powered by Disqus