Muistiinpanoja kirjallisilta löytöretkiltä. Tuulen vietävänä, mutta päättäväisesti matkalla tuntemattomille maille. Teosesittelyjä ja ajatuksia interaktiivisesta kirjallisuudesta.

Haetko interaktiivista luettavaa? Selaa linkkipankin valikoimaa
    Tilaa lokiotsikot RSS-syötteenä, sähköpostiisi tai Twitteriin

Three Fourths Home, vakavamielisellä automatkalla

Three Fourths Home on audiovisuaalinen interaktiivinen novelli. Tässä elokuussa 2014 ilmestyneessä [bracket]gamesin teoksessa nuori Kelly ajaa autolla rajuilman yltyessä kotia kohti. Hän ottaa puhelinyhteyden perheeseensä, ja lukijan/pelaajan tehtävänä on valita repliikkejä hänen puolestaan. Käydyissä keskusteluissa on kyse paitsi Kellyn luonteen ja asenteen määrittelystä, myös perheen sisäisestä dynamiikasta. Noin tunnin mittaiseen luku/pelikokemukseen sisältyi muutamia hätkähdyttäviä hetkiä.

Interaktiivisena novellina Three Fourths Home on ansiokas kahdesta syystä. Ensinnäkin aihe ja asetelma on rajattu hyvin, ja toiseksi audiovisuaalinen toteutus tukee niitä niin, että tuloksena syntyy harkittu ja yhtenäinen kokonaisuus.

Pelinkaltaisuus sikseen: autolla ajaminen on vain näennäistä

Vaikka lukija/pelaaja asetetaan auton rattiin, se ei tapahdu kovin realistisesti: käytännössä tarvitsee vain painaa kaasua ja auto etenee viivasuoraa tietä pitkin. Autostereot saa päälle ja pois päältä – musiikin kuuntelu ei kuitenkaan tuntunut kovin mielekkäältä rankkasateen ja ukkosen möykätessä taustalla. Ajovaloja samoin voi hallita, mutta pimeillä valoilla ajaminen ei näyttänyt aiheuttavan haittaa. Lasinpyyhkimilläkään ei vaikuttanut olevan muuta virkaa kuin hukkuvana äänenä oleminen. Kyse oli ympäristön ja tunnelman luomisesta, ja nämä seikat kertovat, ettei Three Fourths Home ole peli, vaikka sitä sellaisena myydäänkin.

Sisältö on realistista senkin edestä

Three Fourths Home koskettaa vakavia aiheita. Kelly itse elää elämässään kriisivaihetta ja on vähällä vajota epätoivoon tulevaisuutensa osalta. Hän on 25-vuotias ja joutunut muuttamaan takaisin vanhempiensa luokse, eikä hän löydä koulutustaan vastaavaa työtä. Tunnelma on, ei ainoastaan rajuilmasta johtuen, hieman synkkä. Harmaasävyinen, erittäin pelkistetty grafiikka tukee tätä, ja samalla se tekee olon vähän abstraktiksi ja epätodelliseksi. Ympäröivä maisema on karu: maissipeltoa, metsänkarahkaa, tuulimyllyjä, jokin voimajohto ja farmi, lintu taisi kerran lentää hetken aikaa auton rinnalla.

Three Fourths Home

Kelly käy keskustelua sekä äitinsä, isänsä että pikkuveljensä kanssa. Äiti pyrkii dominoimaan perhettään ja hänen kanssaan on helppoa ajautua sanaharkkaan. Jalkansa onnettomuudessa menettänyt isä, joka kärsii haamukivuista ja lääkitsee niitä alkoholilla, on sen sijaan leppoisa ja inhimillinen. Autistisen oloinen pikkuveli on älykkyydestään ja lahjakkuudestaan huolimatta vedetty pois koulusta ja saa ajattelemattomuudellaan Kellyn itkemään. Perheen asiat ovat myös taloudellisesti vaikealla tolalla. Ja välittömänä heitä uhkaa nyt tornado, Yhdysvaltojen Keskilännessä kun ollaan.

Valintojen merkitys ja hahmoon samastuminen

Repliikkivalintojen kautta lukija määrittelee Kellyn asennetta sekä toisiin perheenjäseniin että omaan elämäänsä. Itse koin tekeväni valintaa kiltin ja sopuisan tyttären ja suorasanaisemman, kulmikkaan nuoren naisen välillä. Kävin teoksen läpi kaksi kertaa ja totesin, etteivät erilaiset valinnat vaikuttaneet varsinaiseen tarinan kulkuun. Valintojen merkitys syntyi juuri Kellyn asenteen määrittelystä.

Keskustelujen taustalla jatkuvasti kehittyvä rajuilma huipentuu tornadovaaraan. Kun hälytyssummeri kuului yhä voimakkaammin, alkoi tuntea huolta yhtäältä Kellystä yksin maantiellä keskellä ei mitään, toisaalta hänen perheestään talonsa vankina. Tarinassa on avoin loppu, onneksi ja epäonneksi.

[bracket]gamesin melankoliset hankkeet

[bracket]gamesin muodostavat veljekset, joista toinen, Zach, kirjoittaa, suunnittelee ja koodaa, ja toinen tekee musiikkia nimellä Neutrino Effect. Zach on tehnyt ennen Three Fourths Homea pari hypertekstiteosta Twinellä. Voin suositella Letters to Babylonia, joka kuvaa itsetuhoisen ja mitä ilmeisimmin väkivaltaisesta parisuhteesta kärsivän Chrisin viiden viikon hoitolareissua. Siinä lukijan valinnat rajoittuvat päätöksiin, vastatako johonkin kirjeeseen vai ei, ja yksinkertaisesti siihen, missä järjestyksessä tietyt dokumentit lukee. Kuulostaa ehkä kuivalta, eikä edusta ainakaan monipuolista linkkien käyttöä, mutta pidin sitä ihan mielenkiintoisena ja se on melko helposti avautuva.

Myös Letters to Babylonissa koin tunnevaikutuksen, mutta melko heikon, sillä päähenkilöstä ei saa alussa tietää juuri mitään. Molemmissa, sekä Three Fourths Homessa että Letters to Babylonissa, lukijan suhde päähenkilöön jää tiedon niukkuuden takia heikoksi. Samalla tämä niukkuus ja tietty abstraktisuus näyttäytyy kuitenkin tyylikeinona, ja aivan kuin teokset tunnustelisivat jotain erityisiä herkkyyspisteitä tekstin ja sen lukijan välillä. Jokin hieno vaikutus siitä varmaan voisi syntyä, mutta ei näissä ihan toteudu.

[bracket]gamesilta on tulossa toinenkin kaupallinen julkaisu, To Azimuth, joka trailerista ja kuvauksista päätellen on huomattavasti Three Fourths Homea kunnianhimoisempi. Se ei saavuttanut joukkorahoitustavoitettaan, mutta uskoisin, että se kuitenkin valmistuu. Vakavat aiheet ja tarkoituksellinen ankeus eivät ole kaikkien mieleen, mutta Three Fourths Home on saanut hyvän vastaanoton ja tullut ylistetyksikin.

Saatavuus

Three Fourths Home on saatavilla edulliseen hintaan Windows- ja Mac OS X -käyttöjärjestelmille. Letters to Babylonin voi ladata ilmaiseksi ja se avautuu selaimessa.

LISÄTTY LINKKIPANKKIIN: THREE FOURTHS HOME (BRACKET GAMES)

blog comments powered by Disqus