Muistiinpanoja kirjallisilta löytöretkiltä. Tuulen vietävänä, mutta päättäväisesti matkalla tuntemattomille maille. Teosesittelyjä ja ajatuksia interaktiivisesta kirjallisuudesta.

Haetko interaktiivista luettavaa? Selaa linkkipankin valikoimaa
    Tilaa lokiotsikot RSS-syötteenä, sähköpostiisi tai Twitteriin

Ice-Bound, yhdistele ja rakenna

Myöhemmin tänä vuonna on ilmestymässä mielenkiintoinen kerronnallinen kokeilu, jossa lukijan tehtävänä on osallistua tarinan rakentamiseen hyvin konkreettisella tavalla. Aaron A. Reedin ja Jacob Garben yhteistuotanto Ice-Bound muodostuu kahdesta osasta: paperikirjasta ja tietokoneohjelmasta. Osat toimivat vuorovaikutuksessa ja teoksen lukeminen edellyttää molempia. Esittelyvideolta voi nähdä, kuinka tekstikatkelmat muuttuvat ja laajenevat keskeltä ja kuinka lukija järjestää niitä. Myös tietokoneen kameraa käytetään hyväksi röntgenkatseen omaisesti.

Ice-Bound

Reed ja Garbe ovat ansioituneita interaktiivisen fiktion tekijöitä. Olen käsitellyt aiemmin lokikirjassa Reedin massiivista interaktiivista romaania Blue Lacuna. Nämä tohtorinväitöskirjojaan viimeistelevät kaverit ovat kiinnostuneet tekoälystä ja sen mahdollisuuksista kerronnassa. Reedin ja Garben haastattelu on luettavissa Gamasutra-sivustolla. Tämän projektin kimmokkeeksi he kertovat kysymyksen kirjan tulevaisuudesta. Samalla he ovat miettineet paperikirjan osaa siinä.

Ice-Boundin kerrontatekniikasta käytetään nimitystä "combinatorial narrative". Tämä yhdistelemiseen perustuva tekniikka eroaa olennaisesti valintoihin perustuvasta, haarautuvien polkujen mallista. Garbe vertaa Ice-Boundin lukemista legopalikoilla rakentamiseen. Reed ja Garbe ovat sulauttaneet tekniikan osaksi itse tarinaa. Paperikirja nähdään siinä mediana, johon pelkästään virtuaalisesti olemassa olevalla tekoälyllä ei ole pääsyä. Paperimuoto on täten arkaluontoisen tiedon suoja. Lukijan tehtävänä on kuitenkin auttaa tekoälyä pääsemään käsiksi konkreettisen maailman tietoon.

Ice-Bound on ollut nyt tekeillä kaksi ja puoli vuotta. Vastikään arviota ilmestymisajankohdasta siirrettiin kuudella viikolla, ja nyt se sijoittuu ensi kesäkuulle. Hanke on kunnianhimoinen ja epäilemättä haastava. Rahallista tukea tekijät ovat saaneet paitsi Kalifornian yliopistolta, myös joukkorahoituskampanjan kautta. Ice-Boud kerrotaan tehdyn kuitenkin "kevyesti" javascriptiä, HTML:ää ja CSS:ää käyttäen. Tämä mahdollistaa sen toimimisen/siirtämisen useille alustoille. Aluksi Ice-Bound ilmestyy kuitenkin vain iPadille – ja tietysti paperikirja ilmestyy siinä ohessa. Myös Windows-versio on luvassa ja myöhemmin mahdollisesti OS X- ja Android-versiotkin. Jäämme siis odottamaan.

blog comments powered by Disqus