Muistiinpanoja kirjallisilta löytöretkiltä. Tuulen vietävänä, mutta päättäväisesti matkalla tuntemattomille maille. Teosesittelyjä ja ajatuksia interaktiivisesta kirjallisuudesta.

Haetko interaktiivista luettavaa? Selaa linkkipankin valikoimaa
    Tilaa lokiotsikot RSS-syötteenä, sähköpostiisi tai Twitteriin

Karmea kuumatka

2017 ilmestynyt tieteiskauhutarina Zarya-1: Mystery on the Moon on valintoihin perustuva multimediateos. Se piti minua hieman yllättäen otteessaan viitisen tuntia. Niin kauan kesti, että löysin tarinan onnellisen lopun ja sitä ennen useita enemmän tai vähemmän epäonnisia loppuja, jotka kuitenkin erilaisina juonipolkuina paljastivat tietoa, jota onnekkaalla polulla ei ollut. Teos on onnistunut sekä multimedian että vuorovaikutteisuuden osalta, mutta lukukokemukseni oli ristiriitainen ja samaan aikaan sekä tyydyttävä että epätyydyttävä.

Zarya-1: Mystery on the Moon on seikkailu, jossa nimen mukaisesti selvitetään mysteeriä Kuussa. Sen on tehnyt moldovalainen pelistudio Your Story Interactive. Teos on käännetty usealle kielelle, ei kuitenkaan suomeksi. Englanninkielisessä versiossa ei ollut moitittavaa.

Zarya-1

Idiootit Kuussa?

Vuonna 2021 Kuun pimeältä puolelta vastaanotetaan hätäsignaali ja YK:n alainen avaruusjärjestö UNSEED lähettää pienen astronauttiryhmän tutkimaan sen lähdettä. Matkaan lähetetty nelikko on epäammattimaisen tuntuinen joukko "spesialisteja", joista jokainen on omanlaisensa stereotyyppi. Jo henkilöiden nimet kertovat paljon: Sarge (ryhmänjohtaja), Chase (liipasinherkkä kommando), Bones (lääkäri) ja Savvy (nuori IT-nörtti).

Zarya-1:n teksti koostuu pääasiassa dialogista: astronauttien keskinäisestä puheesta ja yhteydenpidosta lennonjohtoon. Astronauttinelikko sanailee ja toimii tilanteen mukaan hieman kaoottisesti ja harkitsemattomasti kuin improvisoiva sotilaspartio.

Zarya-1: briefing

KUVA: Kuuretki on huippusalainen hanke, mutta silti hämmästyttävän surkeasti hoidettu. Sekä astronauttien ammattitaito että tuki lennonjohdosta ovat kuin painajaisesta.

Lukijalle annetaan rooli maanpäällisestä lennonjohdosta. "Todellisuudessa" yhteyttä pidetään ääniteitse, mutta teoksessa repliikit tulevat tsätinkaltaisesti paloissa ruudulle. Aika ajoin lukija saa tehdä valintoja, jotka ovat reaktioita astronauttien tilanteeseen. Osa valinnoista on tarinan kannalta oleellisia haarautumia, osa isojen haarautumien välissä olevia vaihtoehtoisia polkuja.

Zarya-1: fork

KUVA: Selvä merkityksellinen valinta maanalaisella käytävällä. Aina merkityksellisiä valintoja ei ole yhtä helppo tunnistaa.

Astronautteihin sitoutumisen estävät valinnat?

Koin vaikeaksi tunnistaa, mitkä valinnat olivat oikeasti merkityksellisiä, ainakaan seurauksia ei voinut kovin hyvin arvata. Tämän takia pelasi kuin rulettia astronauttien hengellä. Varovainen eteneminen ei tässä tarinassa ollut yleensä valttia. Paras asenne lukemiseen lieneekin tutkiva. Ei haittaa vaikka astronautit kuolevat sen seitsemän kertaa, sillä vaihtoehtoisten polkujen tutkiminen lisää aina tietoa – ainakin siitä, missä kuolo korjaa.

Teoksessa on takaisin kelaamisen järjestelmä, joka tuntuu sanovan suoraan, että tarina on tarkoitettu luettavaksi monta kertaa. Kun tarinan on lukenut tietyillä valinnoilla loppuun, voi sen jälkeen peruuttaa haluamaansa isoon käännekohtaan takaisin ja edetä uudelleen tehden erilaisia valintoja. Se oli kuitenkin melko työlästä, sillä toistuvaa dialogia on paljon. Ehkä parempi ratkaisu olisi ollut, jos voisi kelata aivan tiettyihin valintatilanteisiin ja niitä olisi enemmän kuin nyt olevia isompia käännekohtia.

Zarya-1: rewind

KUVA: Mahdollisuus kelata taaksepäin tarvitsematta mennä aivan alkuun oli tervetullut mutta työläs.

Uskoakseni tutkin melko monta tarinaversiota, mukaan lukien useita epäonnistumisia, puolittaisia onnistumisia sekä täyden onnistumisen, mutta en silti saanut vastauksia kaikkiin kysymyksiin. Hulluinta on, että juuri onnistuminen tehtävässä tarkoitti suurimpien kysymysten jäämistä auki! Kaiken tämän jälkeen mysteeri on vain entistä suurempi.

Onnistunut multimediakokonaisuus

Grafiikka ja äänimaailma ovat ihan hyvätasoiset. Ne toistavat itseään, mutta multimedia kokonaisuutena on yksinkertaisen tyylikäs. Tuntuu, että juuri tällainen luettavan multimediateoksen kuuluukin olla. Ohjelman käyttöliittymä on selkeä ja lukeminen on helppoa.

Zarya-1: transit

KUVA: Joidenkin siirtymien aikana astronautit katkaisevat yhteyden lennonjohtoon ja lukija voi vain painaa pikakelausnappia eteenpäin. Välillä yksittäinen astronautti voi myös pyytää yksityistä keskusteluyhteyttä lennonjohtoon, jota muut astronautit eivät kuule.

Teoksessa on animaatiota ja erilaisia kuva- ja ääniefektejä käyttöliittymän tasolla. Yhteydessä Kuuhun ilmenee häiriöitä ja katkoja, ja tiedostojen lähettämisessä on viivettä.

Teoksessa on kiitettävästi vaihtelua ja eloa. Se rakentuu selkeästi muutamista erilaisista elementeistä ja kuvaruuduista: on alkuruutu, dialoginäkymä, kuvien vastaanotto, organisaatiolta tulevat viestit, skannausruutu, takaisinkelaus, selattava albumi.

Zarya-1: start screen

KUVA: Alkuruudulla on liikettä. Kuualus kulkee kiertoradallaan ja käsittämätön teksti vasemmalla elää. Ilmoitusikkuna "Team Online" sykkii.

Astronauttien lähettämät valokuvat ovat hyvä ja oleellisen tuntuinen lisä tarinaan. Koin tavallaan kerääväni albumia retkestä. Kuvien paljastuminen kertoi samalla tarinan paljastumisesta.

Zarya-1: album

KUVA: Astronauttien lähettämät kuvat tuntuivat arvokkailta. Sitä en tiedä, montako erilaista kuvaa on ylipäänsä mahdollista kerätä. Ne eivät kertyneet ohjelmaan lukukerrasta riippumattomaksi kokoelmaksi, vaan nollautuivat aina sen mukaan, mihin tarinassa peruutti.

Lopuksi

Zarya-1 on alkuperäisten valitse-oma-seikkailujen hengessä oleva tieteiskauhutarina aikuisempaan makuun. Realismia siltä ei kuitenkaan kannata odottaa. Itse en huvittunut dialogien toimintakomediallisesta tyylistä, ja henkilöiden psykologia ja dynamiikka oli turhankin alleviivattua. Zarya-1 oli silti käypä seikkailu ja huomasin suhtautuvani kuuaseman tutkimiseen lievällä pakkomielteisyydellä. Radioteitse tapahtuva epäsuora seikkaileminen oli jotenkin kiehtovaa. Jotain tässä teoksessa on selvästi tehty oikein.

Zarya-1: scanning

KUVA: Astronauteilla on mukanaan skanneri, jolla voi saada käsityksen ympäröivästä tilasta ja elävien olentojen lukumäärästä ja sijainnista. Skanneri vain kärsi kovasti häiriöistä eikä ollut luotettava navigointiväline. Oli liikuttava melko sokkona.

Saatavuus

Zarya-1: Mystery on the Moon on saatavilla Windows-, macOS- ja Linux-tietokoneille sekä iOS- ja Android-laitteille, ilmeisesti myös Tizenille. iOS:ille ja Androidille on ladattavissa ilmainen demo ja koko tarinan saa avattua ohjelman sisäisellä ostolla.

Linkkipankissa: Zarya-1: Mystery on the Moon (Your Story Interactive)