Muistiinpanoja kirjallisilta löytöretkiltä. Tuulen vietävänä, mutta päättäväisesti matkalla tuntemattomille maille. Teosesittelyjä ja ajatuksia interaktiivisesta kirjallisuudesta.

Haetko interaktiivista luettavaa? Selaa linkkipankin valikoimaa
    Tilaa lokiotsikot RSS-syötteenä, sähköpostiisi tai Twitteriin

Symon, seikkailupeli joka kiertää kehää

Symon on tutkimusprojektin osana syntynyt kokeellinen point & click -seikkailupeli. Pelin keskushahmo on halvaantunut vuodepotilas, ja pelaaminen on liikkumista hänen uniensa sisällä. Seikkailupeleille tyypillisen lineaarisen etenemistavan sijaan Symon on kehämäinen. Siinä voi nähdä viittauksen yhteen hypertekstin mahdollisista rakenteista.

Symon on epäkaupallinen mutta karulla tavalla hätkähdyttävä toteutus. Kaikenlainen pyrkimys vaikutuksen tekemiseen tuntuu siitä puuttuvan: se ei ole nerokas, viehättävä tai jännittävä. Peli on vierailu tuiki tavallisen, mutta onnettoman elämänkäänteen kokeneen miehen unimaisemaan. Tunnelma on melankolinen ja paikoin surumielinen, mutta ei ahdistava. Musiikki tukee vaikutelmaa.

Unimuunnelmia

Unissaan mies kerää ja korjaa muistojaan. Muistot ovat tiivistyneet erilaisiin esineisiin ja hahmoihin; luultavasti myös tapahtumapaikat ovat sekoittuneita muistoja. Pelin ongelmanasettelut ja ratkaisut pyrkivät noudattamaan unien logiikkaa. Vaikea tai subjektiivinen se ei kuitenkaan ole, ja ratkaisut ovat melko suoraviivaisia.

Symon

Peli koostuu yksittäisistä unista, joissa samat elementit toistuvat. Ne kuitenkin asettuvat aina eri tavoin suhteessa toisiinsa ja ongelmien ratkaisut vaihtelevat. Pelin tekijät kutsuvat tätä noppa-systeemiksi. Kun pelaaja on uneksinut "onnistuneesti", sairaalahuoneen seinälle ilmestyy valokuva. Tarkoituksena on kerätä kolme erilaista valokuvaa. Pelaaja voi upota uneen yhä uudestaan ja uudestaan.

15 minuuttia kehällä?

Varsinaista loppua Symonilla ei ole, vaikka kolmen kuvan keräämisen voi sellaiseksi ajatellakin. Pelaajien palautteissa ilmenee jonkin verran turhautumista siihen, että Symon ei ilmoita pelin loppumisesta – lineaarinen tarinamalli on iskostunut vahvasti ihmisten mieliin. Mielestäni Symon on onnistunut idean, aiheen ja toteutustavan yhdistämisessä. Se on ehyt ja hyvin rajattu kokonaisuus, joka herättää ajatuksia.

Symon on pelattavissa ilmaiseksi verkossa. Se vaatii toimiakseen Adobe Flash Playeriä.

blog comments powered by Disqus