Lokikirja

Muistiinpanoja kirjallisilta löytöretkiltä. Tuulen vietävänä, mutta päättäväisesti matkalla tuntemattomille maille. Teosesittelyjä ja ajatuksia interaktiivisesta kirjallisuudesta.

Haetko interaktiivista luettavaa? Selaa linkkipankin valikoimaa
   Tilaa lokiotsikot RSS-syötteenä tai sähköpostiisi

Feminismiä aavelaivalla

Christine Loven 2012 ilmestyneessä visual novelissa Analogue: A Hate Story lukija saa tehtäväkseen tutkia suuren tyhjillään ajelehtivan avaruusaluksen kohtaloa. Siinä eletään noin vuotta 3000, ja kontakti alukseen on menetetty 600 vuotta aiemmin. Teoksessa luetaan aluksen lokikirjauksia (käytännössä kirjeitä ja päiväkirjamerkintöjä) sekä käynnistetään tutkimuksen avuksi kaksi hyvin inhimillistä tekoälyä. Hätkähdyttävästi aluksen yhteiskunta osoittautuu historialliseksi oletettua vanhemmassa merkityksessä: se edustaa 1400-luvun patriarkaalista korealaista järjestelmää.

Lue koko merkintä
Kommentit

Ristiinpukeutuja seksiristeilyllä

Christine Loven uutuustuotanto Ladykiller in a Bind on tekijänsä mukaan "vallankumouksellista eskapismia". Se on queer-eroottinen visual novel, jossa harrastetaan roolileikkejä ja pelataan peliä, jonka voittaja on sosiaalisen suosion – tai manipulaation – mestari. Oma hahmo on kaksosveljensä paikan luokkaretkellä ottava lesbo, joka on varsinainen naistenkaataja. Kiinnostuin teoksesta sen keskustelujärjestelmän vuoksi. Mitä lukukokemukseen tulee, parhaimmillaan huvituin onnistuneesta juonimisesta, heikoimmillaan hypin kyllästyneenä pitkälliset suutelu- ja seksikohtaukset läpi.

Lue koko merkintä
Kommentit

E-kirjat tulivat – ja menivät?

Tivi uutisoi eilen otsikolla Sähkökirjojen suosio hiipuu maailmalla, kasvaa Suomessa. Tarkennettakoon, että "maailma" tässä uutisessa tarkoittaa vain Yhdysvaltoja ja Iso-Britanniaa. Jo muutaman vuoden ajan e-kirjojen suosio on tosiaan laskenut noissa mainituissa maissa ja paperikirjan suosio kasvanut. Mikä mahtaa olla syynä?

Lue koko merkintä
Kommentit

Kohtalokas ajomatka Italiassa

Vuoteen 1978 sijoittuvassa Wheels of Aureliassa kaasutellaan Italian autoteillä ja käydään samalla keskusteluja matkakumppanien kanssa. Taustalla soi ajan tyyliin tehtyä progressiivista italorockia. Teos on täynnä kulttuurisia viitteitä. Päivän puheenaihe on poliitikko Aldo Moron kidnappaus. Mitä matkalla tapahtuu ja millaiseksi se sanelee nuoren Lellan tulevaisuuden? Erilaisia loppuja tarinalle on 16, ja niihin päätymisestä määräävät lukijan keskusteluissa tekemät valinnat sekä konkreettiset valinnat autotiellä: ketä liftareita poimitaan kyytiin ja minne käännytään risteyksissä.

Lue koko merkintä
Kommentit

Elokuvissa nurin päin

10:01 on Lance Olsenin 2005 ilmestynyt romaani ja samanniminen hypermediateos. Se sijoittuu amerikkalaiseen elokuvateatteriin ja käsittää 10 minuuttia juuri ennen elokuvan alkamista. Se koostuu lyhyistä elokuvamaisista otoksista, jotka kuvaavat noin 50 katsomossa istuvan henkilön ajatuksia ja elämäntilannetta näyttäen joskus myös välähdyksen heidän tulevaisuudestaan. Alun perin lineaarisesti luettavana paperikirjana ilmestynyt teos sopii hyvin, kenties osuvamminkin graafiseen hypertekstimuotoon.

Lue koko merkintä
Kommentit

Vauhdikkaasti uneksivat sanat

The Dreamlife of Letters on flash-animaation muodon ottanut runo vuodelta 2000. Aivan kuin sanat olisi puhallettu saippuakuplina ilmaan. Kun sanaan tai samaan aikaan näkyviin sanoihin yrittää sitoa jonkin merkityksen, siinä samassa se poksahtaa taivaan tuuliin. Itse asiassa sanat on lainattu alkujaan merkityksiltään varsin painavasta tekstistä. Sen, ettei runo itsessään tarkoita yhtään mitään, voikin nähdä tarkoittavan varsin paljon alkuperäisessä yhteydessään.

Lue koko merkintä
Kommentit

Kehitysalustat interaktiivisessa kirjallisuudessa

Kirjoittajan korvissa "kehitysalusta" voi kuulostaa kaamean tekniseltä ja rajoittavalta. Eikö tekstiä vain kirjoiteta, ihan sama millä ja mihin muotoon? Perinteisessä kirjallisuudessa kaikki on sallittua, mutta vain yhdellä tasolla – se on tiettyä horisontaalista anarkiaa. Vuorovaikutteinen kirjallisuus vaatii hieman toisenlaista suunnittelua: toisaalta se on tiukempaa, toisaalta se avaa uusia tasoja. Kehitysalustat edustavat erilaisia kehyksiä, joiden sisään kirjoittaja teoksensa luo. Ne voivat olla yhtä hyvin työpohjia kuin työkaluja, johtavia ideoita ja kokoavia nimikkeitä. Joskus ne sanelevat muodon, joskus ne jättävät sen avoimeksi. Linkkipankissa olen jakanut teokset luokkiin kehitysalustan mukaan. Muita luokkia ovat vuorovaikutteisuuden tapa (siitä selvitys jo aiemmin) sekä tavanomaiset laji ja kieli. Seuraavassa lyhyet kuvaukset kustakin tällä hetkellä linkkipankissa edustetusta kehitysalustasta.

Lue koko merkintä
Kommentit

IFComp 2016 – omat pisteet

IFComp 2016 -kirjoituskilpailun äänestysaika on päättymässä. Tänä vuonna osallistuvia teoksia oli ennätykselliset 58. Luin kaikkiaan 8 teosta, pienen osan siis, enkä pysty tekemään mitään kokonaisyhteenvetoa kilpailusta. Kohdalleni valikoitui, osin aivan tarkoituksella, myös aika erilaisia teoksia. Keskenään ne eivät sinänsä ole vertailukelpoisia, mutta ne paljastivat omia arvostuksiani. Seuraavassa äänestyspisteet, kuten tulen ne antamaan, ja lyhyet perustelut.

Lue koko merkintä
Kommentit

IFComp 2016 -satoa: Stone Harbor

Valemeedio saa yllättäen oikean meedion kykyjä, kun skeptinen poliisietsivä hakee apua murhan selvittämisessä. Kaikki alkaa siitä, kun Pietro saa eteensä pingottuneen ja raivoisan hansikkaan. Hän näkee tarkan ja paljastavan näyn menneisyydestä, eikä etsiväkään voi enää epäillä, kun meedio ohjaa tutkimusta esine esineeltä vakuuttavasti kohti syyllistä. Hyvin kirjoitettu ja sympaattinen Stone Harbor on yksinkertainen kevyesti kuvitettu hyperteksti.

Lue koko merkintä
Kommentit

IFComp 2016 -satoa: Ash

Interaktiivinen muoto voi sopia omaelämäkerralliselle materiaalille hyvin. Juuri päinvastaista voisi luulla etenkin valintoihin perustuvasta fiktiosta. Tosielämässä tapahtunut on totuus ja toisenlaisten mahdollisuuksien kuvitteleminen valhetta tai vähintäänkin turhaa spekulaatiota. Mutta valinnat voi nähdä myös itsetutkiskelun ja uudelleen arvioinnin välineenä, kuten Lee Grayn kirjoittamassa niukkaeleisessä ja lyhyissä palasissa etenevässä kertomuksessa Ash, jossa aikuinen lapsi viettää äitinsä viimeisiä elinpäiviä tämän sairaalavuoteen äärellä.

Lue koko merkintä
Kommentit

Näytä lisää merkintöjä