Muistiinpanoja kirjallisilta löytöretkiltä. Tuulen vietävänä, mutta päättäväisesti matkalla tuntemattomille maille. Teosesittelyjä ja ajatuksia interaktiivisesta kirjallisuudesta.

Haetko interaktiivista luettavaa? Selaa linkkipankin valikoimaa
    Tilaa lokiotsikot RSS-syötteenä, sähköpostiisi tai Twitteriin

Valinnat osa 3: Divided We Fall, strategisia ja moraalisia valintoja

Divided We Fall on Espanjan sisällissotaan 1930-luvulle sijoittuva valintoihin perustuva interaktiivinen fiktio. Sen pohjana on historiallinen tutkimus, ja teos sisältää suoria viittauksia historiaan sekä taustoittavaa tietoa. Tarina ei kuitenkaan ole dokumentaarinen, vaan tapahtumarikas draama, joka seuraa neljän eri yksilön vaiheita suurten kollektiivisten myllerrysten keskellä. Minut se veti mukaansa heti. Lukijana koin, että valinnat lisäsivät myötäelämistä, mutta pelinkaltaisuuden takia se ei ollut yksiselitteisen myönteistä.

Alex Cliffordin Divided We Fall ilmestyi lokakuussa 2014. Se on toteutettu Choice of Gamesin tarjoamalla koodipohjalla. Tarina, näkökulmat ja kerrotut yksityiskohdat tekevät siitä hyvän historiallisen fiktion, teksti vain ei ole täydellisen viimeisteltyä.

Choice of Games

Divided We Fall on paitsi tehty Choice of Gamesin koodipohjalle, myös ilmestynyt Choice of Gamesin kautta. Tämä kalifornialainen yritys aloitti toiminnan 2009, ja minun on jo kauan pitänyt tutustua siihen. Määritelmän mukaan he tuottavat "korkeatasoisia tekstipohjaisia monivalintapelejä". Käytännössä se tarkoittaa valitse-oma-seikkailusi-perinnettä jatkavaa interaktiivista fiktiota. Varsinaisten omien tuotantojen lisäksi he ovat vuodesta 2011 lähtien julkaisseet myös itsenäisten kirjoittajien töitä, joista Divided We Fall on yksi.

Choice of Games tarjoaa kirjoittajien käyttöön koodauskielen ja pohjan, jolle voi luoda tietynmuotoisia teoksia. Koodin käyttäminen on sinänsä ilmaista, ja sillä luotuja teoksia voi julkaista ei-kaupallisesti verkossa. Itsenäinen kaupallinen käyttö ei ole sallittua, mutta teoksia voi myydä Choice of Gamesin kautta, jolloin sille menee tietty osuus myyntitulosta. Tällöin teoksesta saa myös mobiililaitteissa toimivat ohjelmaversiot.

Choice of Gamesin omat tuotannot on suunnattu nuorelle lukijakunnalle ja ne edustavat lähinnä ei-niin-vakavaa fantasiaa. Toki ne sopivat kevyeksi lukemistoksi vanhemmillekin. Itse kuitenkin kaipasin jotain totisempaa ja löysin sitä sitten juuri itsenäisten kirjoittajien puolelta.

Sota neljältä kantilta

Divided We Fall onkin sitten varsin vakavaa viihdettä. Siinä sisällissodan keskellä toimivat miehet ja naiset joutuvat tekemään vaikeita päätöksiä ja valintoja. Sota muuttaa heitä kaikkia ja lukijan käsissä on, miten brutaalisti tai kunniakkaasti he toimivat. Herkälle lukijalle edessä onkin järkytyksiä, kuten nopea kehityskulku, jonka seurauksena nuori työläistyttö viiltää fasistien kurkkuja auki ilman tunnontuskia. Ja paljon muuta.

Tarina seuraa neljää eri henkilöä: uskonnollista Mariaa, joka ajautuu falangistien sairaanhoitajaksi; Moralesia, poliisipäällikköä, josta tulee tasavaltalainen sotaupseeri ja lopulta vastentahtoinen kommunisti; anarkistien leireissä taistelevaa nuorta Albaa; sekä oikeistolaisten puolella toimivaa lentäjä Josea. Tämä takaa, että konfliktiin on monia näkökulmia.

Divided We Fall: Alba and the priest

Jättääkö Alba papin väkijoukon armoille?

Moralesin, Alban ja Josen valinnat koskevat paitsi taistelutilanteita, myös moraalisia kysymyksiä kuten uhraatko toiset vai itsesi, kostatko, annatko vallan raivolle, turvaatko ystävään. Maria, joka on sairaanhoitaja eikä osallistu taisteluihin, ei hänkään katsele tapahtumia sinänsä syrjästä. Pakotettuna hänen omatuntonsa haastetaan eri tilanteissa, ja samalla hän tarjoaa myös tarinan "naisnäkökulman". Tarinan toinen nainen, Alba, toimii miesten rinnalla sissijoukon eräänlaisena johtajana.

Henkilöiden polkujen risteämisellä oli mielenkiintoinen vaikutus: lukijana pyrki valintojen kautta jopa välttämään heidän kohtaamisiaan niiden uhatessa jommankumman tai molempien henkeä.

Divided We Fall: Maria advices Gabrielle

Naimattoman naisen ongelma. Kuinka Maria neuvoo ystäväänsä?

Valinnat herättivät pelaajan

Tein useita "virheitä" sekä strategisella että moraalisella puolella. Mikään niistä ei toki päättänyt tarinaa eikä väärää loppua ole olemassakaan. Koin kuitenkin, että lopputulos ei ollut paras mahdollinen ja kaduin tiettyjä valintoja. Tämä lisää tietenkin halua lukea koko tarina uudelleen.

Tallennus- tai katumismahdollisuutta ei ole, eikä voitto tai häviö ole selvää siinä mielessä kuin peleissä. Minussa heräsi kuitenkin halu tietyllä tapaa "täydellistää" kukin hahmo, saada esimerkiksi Morales onnistumaan kaikissa sotastrategioissaan ja säilyttää Marian henkinen ja fyysinen puhtaus.

Perinteisessä romaanissa lukija ei voi vaikuttaa henkilöiden kohtaloihin yhtään mitenkään. Hän voi kokea myötäelämisen tunteita, mutta passiivisella, valmiiksi luovuttaneella tavalla. Divided We Fallissa valinnat tuntuivat lisäävän aktiivista myötäelämistä, mutta se muuttui oudon tavoitteelliseksi: halusin henkilöiden elävän paremmin. Tätä ei tietenkään vähentänyt se, että teoksessa on määritelty "saavutukset", joita voi kerätä.

Kokemus oli ristiriitainen. Kertomalla inhimillisistä henkilöistä tarina pyrki koskettamaan tunteita (hyvässä ja pahassa), mutta samalla henkilöt olivat kuin nukkeja, joita minun piti liikutella taktisesti suotuisilla tavoilla. Lukeminen oli suorittamista. Kirjallisuuden ja pelin yhdistäminen voi olla juuri tätä. Vaikka lukija asetetaan henkilöhahmon rooliin, hän alkaa silti nähdä henkilön ja tarinan ulkoisesti voidakseen manipuloida niitä.

Interaktiivisen kirjallisuuden ei tarvitse olla peli

Valintojen ei kuitenkaan tarvitsisi olla tällaisia. Niiden ei tarvitse olla pelillisiä eikä interaktiivisen fiktion lukemisen tarvitse olla suorittamista. Se voi olla aivan samalla tavoin sulava nautinto kuin perinteisen kirjallisuuden lukeminen on, sillä erotuksella, että lukija saa päättää tien jota kulkee. Pelien ystävänä en tietenkään ole pelillisyyttä vastaan ja Divided We Fallin ansioksi voi sanoa, että pelinkaltaisuus sai aikaan sen, että haluan lukea tarinan uudelleen. Kirjallisuuden vahvuus on kuitenkin syvyys ja inhimillisyys, mekaanisuuden tehdessä peleistä pinnallisia ja suorituskeskeisiä.

Suosittelen Divided We Fallia, ei vain tarinana julman sodan vaikutuksista ihmiseen, vaan myös hyvänä esimerkkinä valintojen immersiivisyydestä, kyvystä imaista lukija "sisään". Seuraukset voivat olla mielenkiintoisia.

Saatavuus

Divided We Fallin kolme ensimmäistä osaa ovat luettavissa ilmaiseksi ja koko teoksen saa alle kahden euron hintaan. Sen voi lukea verkkosivuna selaimessa, kuten itse tein, tai ladata ohjelmana iOS- tai Android-laitteille tai Chrome-selaimeen.

LISÄTTY LINKKIPANKKIIN: DIVIDED WE FALL (ALEX CLIFFORD)

blog comments powered by Disqus