Muistiinpanoja kirjallisilta löytöretkiltä. Tuulen vietävänä, mutta päättäväisesti matkalla tuntemattomille maille. Teosesittelyjä ja ajatuksia interaktiivisesta kirjallisuudesta.

Haetko interaktiivista luettavaa? Selaa linkkipankin valikoimaa
    Tilaa lokiotsikot RSS-syötteenä, sähköpostiisi tai Twitteriin

Valinnat osa 1: Aisle, valintojen kehä paljastaa menneisyyden

Aisle on tehty tekstiseikkailupohjalle, mutta siinä on kyse valintojen tekemisestä, tarkkaan ottaen yhden valinnan tekemisestä, ja rinnastan sen valintoihin perustuvaan kirjallisuuteen. Kuulostaa hyvin kokeelliselta, jos pelissä voi tehdä vain yhden valinnan ja se samalla päättää koko pelin, mutta ideana onkin pelata peli monta kertaa. Tekemällä erilainen valinta kullakin kerralla alkaa pelin sisältämä tarina vähitellen keriytyä auki.

Sam Barlow'n Aisle on vuodelta 1999 ja tekstiseikkailu siinä mielessä, että sitä pelataan kirjoittamalla käskyjä tekstiparseriin. Käskyvaihtoehtoja ei anneta valmiina, vaan ne pitää itse keksiä. Käskyn antaminen tuntuu kuitenkin olennaisesti valinnan tekemiseltä. Se määrää tuloksen hyvin ehdottomalla tavalla, koska se samalla lopettaa pelin. Seuraavalla pelaamiskerralla täytyy "tehdä" toisin, jotta tarinasta paljastuisi uusi ulottuvuus.

Aislessa lukija asettuu yksinäisen miehen rooliin, joka on tullut tekemään ostoksia supermarkettiin. Hän on pysähtynyt pastahyllyn eteen ja näkee oudon tutunoloisen naisen tutkimassa kastikkeita. Tästä yksinkertaisesta asetelmasta avautuu tarina miehen menneisyydestä, ja vielä niin, että pelaaja itse asiassa epäilyksineen päättää, mitä on tapahtunut. Tarina on juuri niin traaginen tai järkyttävä, kuin miksi pelaaja sen valinnallaan tekee.

Yksinkertaisen asetelman takana on mielenkiintoinen kerronnallinen kokeilu. Peli liikkuu pikemminkin syvyyssuunnassa kuin etenevästi. Aislen voi nähdä interaktiivisena novellina, ja se osoittaa ytimekkäällä tavalla, millä ehdoilla lukijan voi saada lukemaan tarinan moneen kertaan. Kaunokirjallisesti Aisle ei ole korkealla tasolla, mutta samalla se tekee englannista helppoa eikä lukemiskynnyksen pitäisi olla kovin korkealla. Mahdollisia käskyjä on myös rajallinen määrä, ja jos ja kun oma kekseliäisyys ehtyy, voi vilkaista pelin niin sanottua läpipeluuta.

Aisle on pelattavissa ilmaiseksi verkossa kuten myös ladattavissa ja pelattavissa omalla koneella tekstiseikkailuille tarkoitetuilla lukuohjelmilla.

LISÄTTY LINKKIPANKKIIN: AISLE (SAM BARLOW)